China’s regime-controlled media sector was listed by the State Department on Friday as a part of China’s official propaganda machine as part of a report on Chinese global influence. “China’s five largest media platforms are controlled by the Communist Party,” said the author of the report, which traced the actions of the Chinese government in its attempts to spread its values and ideology globally.

The Tsinghua University-affiliated China Central Television (CCTV) was designated as a “state propaganda organ” — along with one other, the China News Service. The China Youth Daily, Southern Metropolis Daily, China Economic Times, and People’s Daily are all “fake,” the report said. (The People’s Daily and the China Economic Daily, along with CCTV, had protested when the New York Times reported that the government was trying to enlist them as its mouthpieces.)

.S. designates Chinese People’s Daily and Youth Daily as “fake” English language newspapers, China News Service as a “state propaganda organ.” Author of report: “China’s 5 largest media platforms are controlled by the Communist Party” pic.twitter.com/xoBDThnnEd — Jack Babke () February 16, 2019

The designation came as little surprise, considering the history of China’s efforts to influence domestic media. In 2015, China announced that it was banning foreign corporations and bloggers from entering the country to write content in the country’s media sector after foreign sites had a poor response to government calls to defuse tensions with Taiwan.

The latest designation expands upon a 2011 report on Chinese influence in U.S. media. It also evokes the wave of criticism from journalists toward CNN and other Western news outlets in the early days of Donald Trump’s presidency, who cited reports from unreliable sources. When the U.S. imposed sanctions on Chinese telecom giant ZTE, Americans took to social media to question why the Trump administration would sanction a firm that is regarded as a competitor to national companies like AT&T and Verizon. The State Department report said that while some “partners” of the U.S. government were adopting Chinese propaganda tactics, U.S. allies and adversaries were also using them. The report also criticized former first lady Michelle Obama for handing out t-shirts reading “I Really Don’t Care Do U?” to Chinese diplomats, a move the U.S. said signaled her support for the Chinese regime.

Read the full story at The Hill.

Related

China officials mocked for copying Michelle Obama T-shirt in an official video

Chinese take to social media to discuss Trump’s visit, saying that he had made the ‘”ultimate deal”

Chinese Embassy in U.S. recalls two diplomats involved in deaths of journalist, dissident